Wednesday 23 April 2014

TIPS Kesihatan Tenaga Seksual

Posted by FuzzWellness | 23:51 Categories:
Masyarakat Melayu tradisional sememangnya kaya dengan sekian banyak pantang-larang, serta percaya apa sahaja yang dilakukan hari ini bakal memberikan kesan jangka panjang terhadap kehidupan. Begitu juga dengan tingkat kesihatan tenaga seksual, dan semua yang tersenarai di bawah ini merupakan hasil nasihat dan pengalaman masyarakat terdahulu.

1. Jangan hembus nafas ketika minum, sebaliknya tahan nafas. Ia dipercayai boleh mengelakkan daripada mudah lelah ketika bersetubuh.

2. Jangan amalkan minum air batu kerana ia mengakibatkan zakar menjadi sejuk dan lembik.

3. Jangan makan nasi berulamkan air. Minum air setelah selesai makan nasi melainkan jika anda tercekik. Kesannya samalah seperti minum airbatu.

4. Jangan amalkan makan makanan bersifat sejuk, telah sejuk atau yang disejukkan. Ia boleh mengakibatkan air mani cair atau terpancut awal.

5. Jauhi makan makanan yang kuahnya berlinang kerana ia melemahkan zakar.

6. Jangan terus minum air selepas makan nasi. Minum hanya setelah dua minit suapan terakhir.

7. Kurangkan makan pisang embun.

8. Jangan makan kepak ayam daging kerana ia melemahkan zakar.

9. Jangan makan nasi sejuk, panaskan dahulu.

10. Elakkan minum air ketika badan sedang panas, selepas berlari atau bekerja berat. Berehatlah terlebih dahulu, sejukkan badan, kemudian barulah minum air.

11. Elakkan membuang air di tempat air bertakung, sebaliknya carilah tempat yang kering dahulu kemudian buang air. Ini melatih mengawal mengawal otot zakar dengan baik.

12. Elakkan minum air selepas jam 11 malam walaupun air panas kerana ia melemahkan otot pinggang dan membawa sengal-sengal badan.

13. Jangan buang air kecil di atas tanah atau ketika berendam di dalam air.

14. Jangan bersetubuh dengan isteri yang sedang haid kerana ia mendatangkan pesakit.

15. Jangan cungkil gigi dengan kemuncut (tangkai bunga lalang) kerana ia mengakibatkan zakar menjadi ngilu dan kurang bertenaga.

16. Jangan biarkan zakar terendam begitu lama.

17. Jangan biarkan pinggang terhentak dengan kuat kerana ia boleh mengakibatkan mati pucuk.

18. Jangan terus minum air selepas bersetubuh, rehat dahulu 15 minit.


19. Jika berumur lebih 30 tahun, elakkan daripada bersetubuh lebih daripada tiga kali dalam seminggu kerana masa yang cukup perlu untuk mengembalikan tenaga batin.
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube